קטגוריות
מסלול רגיל 2023 פרס עינת 2023

ממלכת סייל מאת יוהנה רם

מבנה קדום   עשר ישויות זוהרות בצבעים שונים יצאו מהחללית וריחפו בעצלתיים  . בוקר טוב תלמידים אמרה אחת הישויות, ברוכים הבאים לאחד הארמונות המפוארים של העת הקדומה. הישויות מסביב התלחששו וצחקקו, לא ניראה מאוד מפואר אמרה אחת מהן .המורה התעלם והמשיך. כאן  חי אחד המלכים החשובים של התקופה הקדומה מלך בשם סייל ,אל תשכחו שאנחנו מדברים  על תקופה שרחוקה שנות אור מהזמן שלנו. מי יודע מה היו המאפיינים העיקריים  של החיים  באותה תקופה? שאל המורה,  היה להם רק גוף אחד אמרה ישות אדומה נכון אמר המורה, הם האמינו בכוח עליון ואהבו להתווכח איזה כוח עליון הכי חזק אמרה ישות כתומה ,הוויכוחים הובילו להרבה מלחמות .  האנשים שהאמינו באותו כוח עליון העדיפו לחיות באותו אזור גאוגרפי שהיה נקרא מדינה,  גם נכון אמר המורה . הארמון שהגענו אליו היום היה שייך לקבוצה   שהאמינה בכוח עליון שהיה הרבה פחות פופולרי באותה תקופה ולכן זאת הייתה מדינה קטנה יחסית .  למרות שהמדינה הייתה קטנה לארמון  הזה יש מקום חשוב מאוד בהיסטוריה. מישהו יודע למה? כי זה הארמון הכי מכוער בהיסטוריה אמרה ישות ירוקה שאר הישויות צחקו. עוד מישהו שאל המורה בייאוש . הייתם אמורים לדעת את זה . אולי זה קשור להשמדת כדור הארץ שאלה ישות אדומה והמורה חייך בנחת ,את צודקת הארמון הזה שייך לאחת התקופות האפלות בהיסטוריה למעשה המורה הוריד את קולו בכוונה והוסיף מוזיקה מותחת יש האומרים שכאן התחיל תהליך ההשמדה של כדור הארץ .כמו שכבר למדתם אחרי שהכדור הושמד   החלה תקופת הגלות והחיפוש, תקופה אשר תרמה רבות למין האנושי שנאלץ לשרוד בחלל וכך התפתח והשתכלל עד זמננו.

טוב שהכדור הושמד לחשה אחת הישויות, תארי  לעצמך לבלות את כל החיים במקום הזה, שאר הישויות גיחכו..  הישויות ירדו אל הארמון .כנראה שהאנשים באותה העת נהגו לחלק מעמדות לפי גובה, אמר המורה. אנו רואים כאן כסאות ושולחנות גדולים ומפוארים לבני האדם הגבוהים ולידם שולחנות וכסאות קטנים יותר לבני האדם הנמוכים. אבל המורה ,שאלה  ישות צהובה הרי לא מדובר בתקופה הפרהסטורית , לכוח  פיזי וגובה  בשלב הזה כבר לא הייתה כמעט משמעות

נכון אמר המורה אבל האנושות  התפתחה  טכנולוגית  ולא רוחנית או מוסרית בתקופה הזאת. ולכן היא המשיכה לשמר סטטוס מעמדי שלא הייתה לו שום משמעות, זה היה כסאו של המלך אמר המורה תראו כמה גבוה הוא היה  ופה,  המשיך המורה לספר ,פה חיו האנשים הכי  קטנים, תיראו איך בודדו אותם ,אנחנו משערים שהיה אסור  להם לצאת מהחדר הקטן הזה .הם  היו נחשבים לצורת האנוש הנחותה ביותר.   הם היו עבדים  שעשו את  המטלות הכי בזויות  ואסור היה להם לתקשר עם בני האדם ממעמדות אחרים . בסופו של דבר אחרי שנים של עבדות החליטו האנשים הנמוכים להתמרד כנגד האנשים הגבוהים. הם בנו בסתר מנהרות שהובילו לקומה התחתונה המציאו נשקים משוכללים ותכננו היטב את ההשתלטות. הם הצליחו לפתות את המנהיגים של האנשים הגבוהים לרדת למטה. ושם תקפו אותם., בואו אחרי קרא המורה בהתלהבות אני אראה לכם! הישויות ריחפו מאחוריו באדישות . הם הגיעו לקומה התחתונה שם היו מסודרים במדפים אלפי קופסאות בגדלים שונים, הנה תראו אמר המורה כך התחיל סוף העולם, האנשים הנמוכים לכדו את כל האנשים הגבוהים בנשק הנורא הזה והשתלטו על הארמון, נו אז למה,זה,סוף העולם שאלה ישות כתומה בעייפות אז עכשיו האנשים הנמוכים שולטים. כן אמר המורה אבל האנשים הנמוכים חיו שנים רבות בבידוד מהחברה הם לא היו מודעים לכל הפיתוחים הטכנולוגיים . אחד המנהיגים של האנשים הנמוכים  תמיד חלם לאכול ליד השולחן הגדול והמפואר של המלך הוא חשב שהכפתור האדום שנמצא במרכז השולחן מפעיל את מכונת הקפה אבל בעצם זה היה כפתור שמפעיל נשק להשמדה המונית , כמובן שהמדינות השכנות היו בטוחות שתוקפים אותן  והמנהיגים של המדינות הללו מיהרו גם הן ללחוץ על הכפתור האדום ומכוח האינרציה עשו זאת כל שאר המנהיגים  וכך הושמד העולם. קבוצת הישויות שתקה מספר דקות והמורה שהיה מאוד מרוצה המשיך במרץ את הסיור והציף את תלמידיו בפרטים רבים על חיי,בני האדם באותה תקופה .על הפער הגדול בין האנשים הגבוהים לנמוכים על האומללות של האנשים המאוד נמוכים על גדולתו של המלך הגבוה שהצליח לשלוט בכולם ביד רמה,לסיום החליט המורה להראות לתלמידיו שיר  שמהלל את המלך ,אנחנו רואים כאן פיסת נייר עתיקה ועליה מופיע פעמים רבות שמו של המלך סייל אנחנו לא לגמרי מבינים מה  כתוב כאן, אמר המורה השפה הזאת מסובכת יותר מרוב השפות הקדומות. אבל אנחנו רואים שהשם של המלך סייל חוזר בכל שורה עם עוד מילה שאנחנו לא מצליחים לפענח. כנראה שזאת מילה שמתארת את חוכמתו הרבה. לשים את הכפתור להשמדה המונית ליד מכונת הקפה לא נשמע כמו דבר חכם במיוחד אמרה הישות האדומה. זה רק מראה אמר המורה  שלשפוט אנשים לפי הגוף שלהם זה מנהג פרימיטיבי ולא מועיל שיכול להיות מסוכן ביותר! בסופו של דבר הוכח שאין שום קשר בין גובה לרמת משכל כמו שחשב העם הפרימיטיבי שחי כאן. זאת באמת צורת מחשבה מטופשת אמרה הישות האדומה    בכל אופן אני  מבינה למה הם התמרדו ,להפלות  בני אדם רק בגלל שהגוף שלהם שונה זה ממש לא בסדר!.אל תשכחי ,אמרה ישות צהובה שבאותה התקופה לכל ישות היה רק גוף אחד. בני האדם בכלל לא חשבו שיש אפשרות להפריד בין הגוף לבין הישות  ולכן הגוף היה חלק כל כך חשוב במעמד שלך כאדם ובהגדרה שלך  אנשים נטו לקשר תכונות שונות כמו חוכמה אומץ ערמומיות ואפילו רוע אך ורק למראה של הגוף ונטו לשפוט אנשים בעיקר רק על פי מראה חיצוני.  תחשבי כמה את היית נקשרת לגוף הזה אם הוא היה הגוף היחיד שלך. נכון, אמר המורה ואל תשכחו שבני האדם באותה תקופה לא יכלו לשנות גוף. היית צריך להסתדר כל החיים שלך עם הגוף שנולדת אתו

.זה לא מדויק מה שאתה אומר המורה אמרה ישות סגולה שריחפה קצת רחוק מכולם , בעת ההיא בני אדם כבר יכלו לשנות דברים בגוף שלהם הם יכלו להגדיל את החזה לשנות את הצורה של האף ואפילו את הצורה של הישבן. אבל איך זה עזר להם שאלה הישות הכתומה  זה אפילו לא איברים מעשיים מילא היו משנים אורך ידיים או מוסיפים עוד יד. הישות הסגולה  משכה בכתפיה ,  כנראה שזה היה באופנה .

 למעשה המשיכה הישות הסגולה לדבר , לדעתי המורה היקר שלנו טועה .היו מספר תיאוריות על מה שקרה במקום הזה והתאוריה של הארמון שהמורה שלנו הציג עכשיו היא רק אחת מהן . למעשה יש תיאוריה אחרת, הרבה יותר הגיונית.  המורה פתח את פיו כאילו רצה לומר משהו אבל הישות הסגולה המשיכה לדבר וכל הישויות היו מרותקות לדבריו.  כמו שאמרתי היו מספר תיאוריות לאופן השמדת כדור הארץ המשיכה הישות הסגולה בדבריה . הדבר היחיד שכולם מסכימים עליו זה שכנראה כאן זה התחיל. אני קראתי תיאוריה הרבה יותר הגיונית שטוענת  שהמקום הזה בכלל לא היה ארמון, זאת הייתה חנות. שאר הישויות היו צחקקו ובועות מחשבה צבעוניות ריחפו באוויר וכללו כל מיני משפטים כמו, "מעניין מה הוא ימציא עכשיו " "אחלה סגול גדול" "עד עכשיו היה משעמם אולי סוף סוף נצחק קצת". לדעתי ,המשיכה הישות הסגולה , מתעלמת מכל הצחקוקים שסביבה, המקום הזה בכלל לא היה ארמון זאת הייתה חנות ענקית .אז מי זה,סייל שאלה הישות האדומה ולמה הכיסא שלו כל כך גבוה?  סייל זאת כנראה מילה שהמציאו כדי לפתות את בני האדם לקנות פה דברים. וזה בכלל לא כיסא זה סולם שעליו היו מטפסים העובדים של החנות כדי להביא מוצרים מלמעלה. חבל שהם לא חשבו  להאריך את הידיים במקום להגדיל את החזה מלמלה ישות לבנה שישבה בצד.

אז בעצם אתה אומר שבני  אדם לא הפלו  אחד את השני בגלל גובה אמרה הישות האדומה בהקלה, כי זה ממש אבל ממש לא בסדר! משערים שדווקא הגובה היה פחות משמעותי אבל בני אדם הפלו אחד את השני בערך על כל דבר אחר מגדר, צבע עור, אמונה דתית ואפילו ארץ מוצא למשל המשיכה הישות הסגולה ,גברים היו נחשבים יותר מנשים אבל אמרה הישות האדומה  ידוע שלנשים היה חזה יותר גדול ואמרת שבני אדם הגדילו חזה בכוונה אז איך יכול להיות שנשים שהחזה שלהן יותר גדול נחשבו פחות מגברים שהחזה שלהם קטן? שאלה  הישות האדומה  והתגלגלה באוויר מרוב תסכול. 

אפליה  על רקע מגדר הייתה דבר מאוד מקובל בעת העתיקה אמר המורה שהרגיש קצת מוזנח בכל השיחה. למעשה בתקופות הקדומות יותר אישה הייתה נחשבת לרכוש של הגבר והוא היה יכול לעשות לה כל מה שהוא רוצה. אבל זה היה בתקופות הרבה יותר קדומות  אמרה הישות האדומה , בתקופה שאנחנו מדברים עליה זה כבר לא קרה, נכון? רק הגובה היה משנה? כי למדנו על התנועות הפמיניסטיות לשחרור האישה ועל איסור  אפליה על רקע צבע עור,על גובה באמת לא למדנו , זה כנראה הדבר היחיד שנשאר נכון?  ובכן השיב המורה במבוכה אני לא לגמרי בטוח … .  

.

אני לא יודע למה אבל דווקא גובה פחות שינה לבני האדם   אמרה הישות הסגולה ואת צודקת  עם הזמן חלק גדול מבני האדם התחילו להבין שכל התכונות החיצוניות הללו פחות משנות ושזה לא בסדר להפלות בני אדם בגלל תכונות הגוף שלהם או מכל סיבה אחרת. אבל מצד שני היו המון בני אדם שהמשיכו עדיין להאמין בעליונות של גזע מסוים  או עם מסוים או בעליונות של גברים לעומת נשים וכדומה . כמו תמיד עם בני האדם גם הפעם האמונות המנוגדות האלה גרמו למאבקים ולמלחמות . והמאבקים האלה הובילו להשמדת כדור הארץ?, שאלה הישות האדומה .לא אמרה הישות הסגולה, בני האדם מאוד אהבו להתווכח ולהילחם על דברים , הם גם מאוד אהבו את הכדור שלהם ופחדו מאוד מהרגע שהוא יושמד, לכן הרעיון של כפתור אדום ליד מכונת הקפה נשמע לא סביר. הכפתור האדום הפעיל נשק להשמדה המונית והיה ממוקם בחדר סודי בבניין הממשלה, רק ראש הממשלה וכמה שרים נבחרים ידעו על מקומו. אז איך יכול להיות שסיפור ההשמדה של העולם התחיל דווקא כאן במדינה הקטנה הזאת בתוך חנות? שאלה הישות האדומה . בגלל אפקט כנפי הפרפר כמובן אמרה הישות הסגולה, פעם אפקט כנפי הפרפר היה רק תיאוריה היום אנחנו יודעים שזה מוכח. אז אתה בעצם אומר שקרה כאן בחנות משהו שלא קשור באופן ישיר להשמדת העולם אבל בכל זאת הוביל לזה? שאלה הישות הצהובה , בדיוק אמרה הישות הסגולה. ומה בדיוק קרה שאל המורה, אם כמו שאתה אומר זאת הייתה בסך הכל חנות מה כבר היה יכול לקרות כאן ? לקוח לא מרוצה צעק על המוכרים וזה מה שגרם לסוף העולם???  האמת אמרה הישות הסגולה שזה בערך מה שקרה, הכל התחיל מלקוח או יותר נכון לקוחה לא מרוצה.  באמת ? שאל המורה, אני אשמח לשמוע איך לקוחה אחת שלא מרוצה משולחן שהיא קנתה  יכולה לגרום להשמדת כדור הארץ. ספר לנו נשמח לדעת איך יכול להיות שסוף העולם התחיל דווקא בחנות הזאת,כן אמרו שאר הישויות ספר לנו בבקשה , בואו נקשיב כולנו לסגול הגדול וניראה מה הוא ימציא הפעם . הישות הסגולה שהייתה אדישה לאופן שבו נאמרו הדברים ריחפה ומיקמה את עצמה באמצע מעגל הישויות . היא הגדילה את עצמה , השמיעה מוזיקה משונה  והקרינה את סיפורה על מסך ענק , במסך ראו את המבנה כמו שהוא היה אז בתקופה הקדומה.  חנות ענקית מעוטרת בצבעים של כחול וצהוב. מלאה באנשים שהולכים ומודדים רהיטים, מנסים לשבת על כל מיני כסאות ואוכלים ארוחות זולות שנארזו בבוקר ונמכרו בצהריים. קול רדיופוני עמוק בקע מהישות הסגולה והוא התחיל בסיפור.   

הכל התחיל מאישה אחת שקנתה פה ארון .על המסך ראו אישה קטנה שמחפשת ארון היא חיפשה שעות מדדה ובדקה התייעצה וחשבה ובסוף בחרה. שמחה ומלאת הקלה ניגשה האישה אל שירות הלקוחות כדי לאסוף את הארון.  כשהאישה הגיעה הביתה היא גילתה ששמו לה בהזמנה רק את הרגליים של הארון בלי הארון עצמו. האישה לא התעצלה ונסעה לחנות כדי לקחת את הארון אבל כבר לא היה אותו במלאי, היא הלכה לכל שאר החנויות של הרשת אבל בשום חנות לא היה את הארון! האישה מאוד רצתה את הארון הזה היא  בדקה כל יום באתר החנות   מיד כשהיא ראתה שהארון הגיע  היא נסעה לקנות אותו  אבל בכל פעם שהיא הגיעה לחנות  הוא כבר נחטף ושוב לא היה במלאי, היא חיכתה וחיכתה ובינתיים הרגליים של הארון  עמדו בפינת החדר ולעגו לה. בסוף היא לא יכלה לשאת יותר את התסכול. היא בנתה חגורת נפץ מהרגליים של הארון ומעוד כמה מוצרים של החנות, הגיעה לסניף המרכזי שלה והתפוצצה שם, אתם יודעים מה היה המשפט האחרון שהיא צעקה? כל הישויות כולל המורה היו מרותקות לסיפור ושאלו בקול אחד מה?????

היא צעקה "אין את המוצר במלאי" והתפוצצה 

כנראה שהם לקחו את הרהיטים שלהם מאוד ברצינות אמרה הישות הירוקה אבל אני עדיין לא מבינה איך זה קשור לסוף העולם..  זאת הייתה תקופה ביטחונית מאוד רגישה ענתה הישות הסגולה חשבו שהפיצוץ הוא אירוע טרור, בדיוק באותו זמן באמת התרחש אירוע טרור נוסף לא רחוק משם . אחד השרים חשב שמתחילה מלחמה ורץ ולחץ על הכפתור האדום ואז השר של המדינה השכנה לחץ גם הוא על,הכפתור האדום ואז מכוח האינרציה גם שאר המדינות וזהו ככה זה התחיל. 

הישויות ישבו בדממה לרגע ואז נזכרו שהם הגיעו לכאן גם בשביל ליהנות ולא רק בשביל לשמוע סיפורי היסטוריה משעממים.  הם התחילו לפשוט וללבוש גופים שונים ומוזרים חתלתולים ענקיים, זברות, אנשים בצבעים  שונים ועם אברי גוף מגוונים ביותר התגלגלו על הספות והכורסאות וטיפסו על השולחנות. הישות הכתומה האריכה את הידיים שלה והגיעה לקופסא הכי גבוהה בחנות הינה היא אמרה לעצמה בסיפוק זה הרבה יותר הגיוני מלהגדיל את החזה. אחרי פרק זמן מסוים נמאס לישויות והן נעלמו, רק המורה נשאר.  הוא בדק שכל הישויות הלכו ואז לבש גוף של שועל אדום ענק עם שיניים ענקיות ,עיניים רושפות ופרווה אדומה מלאה באש. ושאג בקול חזק אני שונא ללמד , שונא להיות מורה מתי פנסיה?

הישויות הסתכלו עליו בתדהמה ממרחק, אני לא מבינה אמרה הישות האדומה , הוא לא מבין שזה שאנחנו נעלמים זה לא אומר שאנחנו כבר לא רואים אותו. זאת טכנולוגיה חדשה יחסית אמרה הישות הירוקה. מה חדשה  זה קיים כבר איזה רבע שנת אור, אמרה הישות האדומה  הזקנים האלה יאללה בואו נלך לגלוש בשביל החלב