קטגוריות
מסלול רגיל 2022

לולאת הזמן מאת שי משה לב

שי ישב בקצה מיטתו ובכה. רגליו היו מקובצות אל פניו, ראשו שקוע בין ברכיו וידיו מכסות על ראשו. הוא לא רצה לבכות. רוב הזמן הוא לא בכה, כך שלא היתה לו התלבטות בקשר לזה אבל הפעם הוא ממש ממש ממש לא רצה לבכות. לא כי היה לו משהו נגד בכי. אמא תמיד אמרה שבכי זה משחרר ותמר תמיד אמרה לו שכשיגדל יבין את היופי שבבכי אז לא היתה לו בעיה עם הבכי עצמו. אבל הוא שנא את הסיבה שבגללה הוא בכה. התקרה רעדה וקול רעם נשמע. הלחימה עמדה להגיע לביתו. הוא הסתכל מהחלון, נותן מבט נוסף אל העיר שבה גדל. העיר היתה מוצפת בהם. מרחפים להם באוויר וצועדים על האדמה. גלימותיהם השחורות המכסות את גופם מתנופפות ברוח, חושפות לחילופין את שיריונם האפל. מחולל כשפים זימן פיצוץ במרחק כמה רחובות ממנו, שהעיף גל הדף על פניו ופרע את שערו. אמא פרצה דרך הדלת פניה מכוסות זיעה והיא מחזיקה ביד מזוודה בודדת ארוזה בחופזה. "נו שי בוא כבר אנחנו חייבים לזוז!" היא תפסה את אמתו בידה וגררה אותו איתה. שי התבונן כסהרורי בביתו כשחלף על פניו. המטבח, הסלון, פינת האוכל. זה לא הרגיש כמו הפעם האחרונה. הוא הרגיש כאילו מחר הוא ותמר יריבו על שולחן האוכל שוב והיא תזרוק עליו את תוכן הצלחת שלה ואמא תפריד ביניהם. לא כאילו העיר נחרבת והם נמלטים להשד יודע איפה. בשלב מסוים הם רצו ברחובות העיר. הוא לא שם לב מתי הגיעו לשם. תמר רצה לידם והוא לא שם לב גם מתי הצטרפה אליהם. הם חלפו על פני חורבות בניינים וגופות אנשים. את חלקם הכיר: הנה דניס מדוכן הדגים, או מה שנשאר ממנו אחרי שחלקי בנין נפלו עליו. והנה דניאלה, חברתו מהשכונה והילדה הכי חצופה ברחוב, עם כמות רצינית מדם גופה מחוץ לו. עוד גופות ועוד מכרים חלפו על פניו אבל כלום לא התעורר בו. זה היה חלום זה חייב היה להיות חלום. הוא לא יכול לדמיין לעצמו מצב שהוא לא קם בבוקר מהצעקות של דניאלה ו… או גם אמא שלה או לפחות הראש שלה חלפו מול עיניו. בשלב מסויים הם הגיעו לכרכרה שלקחה אותם מהעיר. 

פרוורי המדינה נעו בקצב מהפנט מול עיניו, מרדימים אותו בעוד שטלטולי הכרכרה מחזיקים אותו ער. אבל בסופו של דבר העייפות גברה על הכל ושי נרדם.

שי התעורר לקולות נפץ עזים. הוא זינק לישיבה על קצה מיטתו מהבהלה. הבית סביבו רעד. הוא התבונן על חדרו. הוא זינק אל חלון חדרו וחזה בהרס הכפר בו חי. חיילים טובחים בתושבי הכפר, מחוללי כשפים מפוצצים בתים שלמים. הוא רץ למיטה, קיפל את רגליו לחזהו וקבר את ראשו ביניהם, מתאמץ לא לבכות. הוא לא רצה לבכות. רוב הזמן הוא לא בכה כך שלא היתה לו התלבטות בקשר לזה אבל הפעם הוא ממש ממש ממש לא רצה לבכות. לא כי היה לו משהו נגד בכי. אמא תמיד אמרה שבכי זה משחרר ותמר תמיד אמרה לו שכשיגדל יבין את היופי שבבכי אז לא היה לו בעיה אם הבכי עצמו. אבל הוא שנא את הסיבה בגללה הוא בכה.

רגע. הוא כבר היה פה. הוא כבר רץ לחלון והכפר כבר הותקף. 

מחולל כשפים כמה רחובות ממנו זימן פיצוץ שהעיף גל הדף על פניו ופרע את שערו. אמא פרצה דרך הדלת פניה מכוסות זיעה והיא מחזיקה ביד מזוודה בודדת ארוזה בחופזה ופיזור. "נו שי בוא כבר אנחנו חייבים לזוז!" היא תפסה את אמתו בידה וגררה אותו איתה. שי נגרר אחריה, מנסה לאסוף את רסיסי המחשבות שלו לקו מחשבה הגיוני בעוד העולם המתפוצץ מפזר אותם לרסיסים שוב ושוב.

תמר רצה לידם, הוא לא שם לב מתי היא הצטרפה אליהם. הם חלפו על פני חורבות בניינים וגופות אנשים. את חלקם הכיר: הנה דניס מדוכן הדגים, או מה שנשאר ממנו אחרי שחלקי בנין נפלו עליו. והנה דניאלה, חברתו מהשכונה והילדה הכי חצופה ברחוב, עם כמות רצינית מדם גופה מחוץ לו. עוד גופות ועוד מכרים חלפו על פניו ומוחו לפתע עיכל מה משמעות העיניין. הם מתים. לעזאזאל כולם מתו! הוא עצר במקום, תפס את ראשו והתחיל לצרוח. אמא ניסתה לגרור אותו אבל הוא סירב לזוז. ואז בהבזק אור ופיצוץ חזק לחש של אחד ממחוללי הכשפים עטף את שלושתם.

שי התעורר לקולות נפץ עזים. הוא זינק לישיבה על קצה מיטתו מהבהלה. הבית סביבו רעד.

הוא רץ לחלון. אותו קרב ניטש בחוץ. הוא התיישב במיטה ואחז בראשו בין ידיו. זה לא יכול להיות. זה לא יכול להיות, זה לא יכול להיות!

אמא נכנסה בשלב מסוים אבל הוא היה שקוע כל כך בעצמו שהוא לא שם לב אליה. הוא קם מהמיטה ויצא מהבית. הוא הלך בין החורבות, חסר מטרה ומבולבל. פתאום הוא התנגש במשהו. הוא הרים את מבטו ונתקל בפנים כעורות ונוטפות דם של חייל. החייל הרים את חרבו.

שי התעורר לקולות נפץ עזים. הוא זינק לישיבה על קצה מיטתו מהבהלה. הבית סביבו רעד.

לא שוב, לא שוב, לא שובבבבב! שי סרב שזה יקרה, הוא לא היה מוכן לזה בשום מחיר. הוא פתח את חלון חדרו שהיה בקומה השניה וזינק החוצה.

שי התעורר לקולות נפץ עזים. הוא זינק לישיבה על קצה מיטתו מהבהלה. הבית סביבו רעד.

הוא לא האמין לזה. לא היה מנוס. אבל זה לא יכול להיות. הוא לא היה מוכן לקבל את זה. הפעם הוא ברח עם אמא ותמר, הם הגיעו לכרכרה. אבל הוא סרב ללכת לישון. הוא עשה כל מה שיכול, צבט את עצמו, משך בשיער, שרט את זרועו. כשהגיעו ליעדם, לכפר הסמוך, ידיו נטפו דם מהשריטות והצביטות. אכסנו אותם באסם והוא התאמץ בכל כוחו לא לישון. אבל הוא לא יכול להילחם בשינה לנצח.

שי התעורר לקולות נפץ עזים. הוא זינק לישיבה על קצה מיטתו מהבהלה. הבית סביבו רעד.

הפעם כשהגיעו לאסם הוא מצא באר ודאג שיהיה לו דלי מים נגיש וכל פעם שעמד להירדם טבל את ראשו במים. כמה שעות לאחר מכן הגיעו החיילים. קבוצה קטנה של כ 20 חיילים מובלים בידי מחולל כשפים הגיעו לכפר והתחילו להחריב אותו. מחולל הכשפים הסתובב ברחבי הכפר, מחפש משהו או מישהו. פתאום שניים מהחיילים הגיעו לאסם. תמר ואמא התחילו לצרוח אבל זעקותיהן במהרה הושתקו בידי חרבות החיילים. החיילים פנו אל שי. הם התקרבו לאט לאט, חיוכיהם נוטפים דם של אחרים אבל רגע לפני שאחד הנחית את המכה נשמעה קריאה: "עצור זה הוא." מחולל הכשפים עמד בפתח האסם, מחזיק מכשיר מוזהב קטן כלשהו שדמה למצפן. "תביאו אותו לפה." החיילים גררו את שי לעמידה ודחפו אותו בגבו בלהבי חרבותיהם אל עבר מחולל הכשפים. מחולל הכשפים התכופף לכריעה על ברך אחת ותפס בפניו של שי, בוחן אותו מכל עבר. "אתה יודע אתה ילד מאוד מיוחד. אתה זה שגרם לכל זה. הכוח הזה שלך, מדהים. לא פלא שהמלך היה מוכן לפלוש לארץ אחרת כדי להשיג אותו." שי בהה קדימה, מסרב להאמין למה ששמע. "טוב קדימה בו ניקח אותו מפה." זה הוא עשה את זה. הוא, הוא. בגללו הם כאן. בגללו תמר ואמא מתו. בגללו כולם מתו! מוחו כאב אבל הוא כן הבין דבר אחד. כשהוא מת הכל חוזר למה שהיה בבוקר. ובבוקר תמר ואמא היו בחיים. שי לפתע היה מודע באופן קיצוני לחרב שדוקרת את גבו. הוא עצם עיניים ונשען אחורה.

שי התעורר לקולות נפץ עזים. הוא זינק לישיבה על קצה מיטתו מהבהלה. הבית סביבו רעד.

הכל היה כמו שהיה.

והכל היה באשמתו. לא הגיע לו להיות שם. לא הגיע לו לחיות. הוא ידע שזה חסר טעם אבל הוא פתח את החלון וזינק.

שי התעורר לקולות נפץ עזים. הוא זינק לישיבה על קצה מיטתו מהבהלה. הבית סביבו רעד.

אם הוא לא יכול למות הוא יכול לסבול.

שי רץ לרחוב מחפש חיילים. כשנתקל באחד הרים את הסלע הכי גדול שהצליח להרים והניף אותה אל עבר החייל. החייל נפל לאחור מופתע. מהר מאוד פניו עברו מלהיות מלאות הפתעה למלאות זעם. הוא דחף את שי לרצפה והחל להכות אותו שוב ושוב. זה כאב. יופי.

שי התעורר לקולות נפץ עזים. הוא זינק לישיבה על קצה מיטתו מהבהלה. הבית סביבו רעד.

שי רץ למצוא מחולל כשפים. יופי. הוא זינק אל עבר הלחש. הכאב היה בלתי נסבל. יופי.

שי התעורר לקולות נפץ עזים. הוא זינק לישיבה על קצה מיטתו מהבהלה. הבית סביבו רעד.

קריסה של בנין. יופי.

שי התעורר לקולות נפץ עזים. הוא זינק לישיבה על קצה מיטתו מהבהלה. הבית סביבו רעד.

דריסה בידי כרכרה. יופי.

מוות בשריפה. יופי.

יופי.

יופי.

יופי. יופי. יופי. יופי! לעזאזל איזה יופי יכול להיות בלמות, זה סבל למען השם!

שי ישב בקצה מיטתו ובכה. רגליו היו מקובצות אל פניו, ראשו שקוע בין ברכיו וידיו מכסות על ראשו. הוא לא רצה לבכות. רוב הזמן הוא לא בכה כך שלא היתה לו התלבטות בקשר לזה אבל הפעם הוא ממש ממש ממש לא רצה לבכות. לא כי היה לו משהו נגד בכי. אמא תמיד אמרה שבכי זה משחרר ותמר תמיד אמרה לו שכשיגדל יבין את היופי שבבכי אז לא היתה לו בעיה אם הבכי עצמו. אבל הוא שנא את הסיבה שבגללה הוא בכה.

לא היה לו איך לחמוק מזה. כמעט כל מי שהכיר עומד למות. הבית שלו ייהרס. המשפחה שלו עלולה למות גם. הוא עומד לאבד הכל. אבל זה היה המצב ולא היה איך לשנות אותו. 

הוא הסתכל מהחלון, נותן מבט נוסף אל העיר שבה גדל. העיר היתה מוצפת בהם. מרחפים להם באוויר וצועדים על האדמה גלימותיהם השחורות המכסות את גופם מתנופפות ברוח, חושפות לחילופין את שיריונם האפל. מחולל כשפים זימן פיצוץ במרחק כמה רחובות ממנו שהעיף גל הדף על פניו ופרע את שערו. אמא פרצה דרך הדלת פניה מכוסות זיעה והיא מחזיקה ביד מזוודה בודדת ארוזה בחופזה. "נו שי בוא כבר אנחנו חייבים לזוז!" היא תפסה את אמתו בידה וגררה אותו איתה. שי התבונן כסהרורי בביתו כשחלף על פניו. המטבח, הסלון, פינת האוכל. זאת הייתה הפעם האחרונה. הוא ותמר לא יריבו עוד על שולחן האוכל שוב והיא לא תזרוק עליו את תוכן הצלחת שלה ואמא לא תפריד ביניהם. העיר נחרבת והם נמלטים להשד יודע איפה. בשלב מסוים הם רצו ברחובות העיר. הוא לא שם לב מתי הגיעו לשם. תמר רצה לידם והוא לא שם לב גם מתי היא הצטרפה אליהם. הם חלפו על פני חורבות בניינים וגופות אנשים. את חלקם הכיר: הנה דניס מדוכן הדגים, או מה שנשאר ממנו אחרי שחלקי בנין נפלו עליו. והנה דניאלה, חברתו מהשכונה והילדה הכי חצופה ברחוב, עם כמות רצינית מדם גופה מחוץ לו. עוד גופות ועוד מכרים חלפו על פניו אבל כלום לא התעורר בו. זה לא היה חלום. זאת המציאות. לא יהיה מצב שהוא קם בבוקר מהצעקות של דניאלה ו… או גם אמא שלה או לפחות הראש שלה חלפו מול עיניו. בשלב מסויים הם הגיעו לכרכרה שלקחה אותם מהעיר. 

פרוורי המדינה נעו בקצב מהפנט מול עיניו, מרדימים אותו בעוד שטלטולי הכרכרה מחזיקים אותו ער. אבל בסופו של דבר העייפות גברה על הכל ושי נרדם.

וכשהתעורר, היה זה יום חדש.