קטגוריות
מסלול רגיל 2014

כל העם צבא, כל הארץ חזית

"כל העם צבא, כל הארץ חזית" (דוד בן-גוריון)

 

תל אביב, כ'א באייר תש'ח

30.5.48

להילברט פסקל –

בתגובה למכתבך מיום ז' באייר –

אני מברך אותך לרגל העלייה ארצה ומקווה שאתה מוצא השהות בקיבוץ נעימה חרף חילוקי הדעות עם הועד המנהל. עבודת הכפיים הדרושה בקיבוץ אינה פשוטה, אך מניסיוני מצאתי כי לאחר שמתרגלים בה אין מענגת ממנה. זוהי תחושה של מעשה בראשית המושגת רק בעת – כיבוש כוחות הטבע, הפרחת השממה והכשרת הקרקע לישוב אדם.

התרגשתי מאוד לקרוא סיפורך. אינני רוצה לעלות על הדעת מה היה קורה לולא הכשלת במשך שנים רבות כל-כך השלמתו של אותו הנשק שאתה מתאר כעת. שירותך בצבא האויב הגרמני תחת מסווה מוכיחה כי לפחות בדורנו העם היהודי מסוגל – אם ירצה – לקבוע גורלו. סיפור זה ראוי שיהיה אות ומופת עבור ילדי מדינת ישראל בדורות הבאים, אך אסכים עימך כי לעת עתה תהיה השתיקה לנושא יפה יותר.

לצערי, לא אוכל לתמוך בפיתוחו העכשווי של הנשק שתיארת, גם אם ניתן להשלים הדבר בתוך שבועות בודדים. המלחמה אשר אנו מנהלים כעת אינה רק על אדמתו של העם היהודי, זוהי מלחמה על זהותו. העם היהודי חייב לדעת כי נחישות ותושייה הם שהביסו אויביו והעניקו לו המדינה. מולדת אי אפשר לכבוש בחרב בימים בודדים, צריך אתה ליצור אותה בזיעת אפיך לאורך שנים ארוכות. הנשק שבידך מסוגל יהיה לשמש אותנו רק פעם אחת בלבד, אך הנחישות והתושייה נצטרך עוד פעמים רבות בעתיד.

יותר משאני חרד לגורלו של העם היהודי במלחמה הזאת, חרד אני לעתידו אם בשעת מצוקה זו יובסו אויביו באמצעות נשק שאין הוא מסוגל להבין. העם היהודי שם מבטחו באלוהים שנים רבות מדי לאורך ההיסטוריה ושילם על כך מחיר דמים כבד. אלוהים לא בחר בנו, אלא אנו בחרנו בו. והאסון הגדול יתרחש אם נבחר באלוהים פעם נוספת, כאשר אנו כה קרובים לבחור לעצב גורלנו במו ידינו.

אינני מאמין כי אויבנו יבחרו להניח לנו דווקא כעת לאחר אלפיים שנים. אולם יום יבוא בו נזדקק לנשקך להבטחת שלומה ובטחונה של מדינת ישראל. על כן, הוריתי לשלוח אליך חיילים מחטיבות עודד וכרמלי על מנת להגן עליך ועל הציוד שהבאת עימך. ביניהם יהיה גם אהוד, ממנו ביקשתי למסור לך מכתב זה. אהוד היה קצין בצבא בעלות הברית, ושותף בפיתוחים שהובילו לניצחונם. אני סבור כי הידע שצבר יוכל לסייע לך לפתור הבעיות בהן נתקלו הגרמנים. אני נותן באהוד אמון מוחלט, ומפציר בך לתת בו אמון דומה.

התקציב וכוח האדם הנחוצים להשלמת הפרויקט אוכל להעביר רק עם תום הקרבות. עד אז, משאבינו המעטים דרושים במקומות אחרים – כדוגמת ירושלים אשר לשלומה הבעת דאגה במכתבך. הרשה לי להבטיח כי אם נחישותם של תושבי העיר מנעה נפילתה עד כה, הרי שנחישותנו תמנע נפילתה בעתיד גם ללא הנשק שברשותך. במדינת ישראל מי שלא מאמין בניסים הוא לא מציאותי.

 

בברכה,

ד. בן-גוריון

 

נ.ב –

במסגרת מאמציך להשתלב בישוב היהודי, אמליץ מאוד על מנהג העולים לשנות שמם עם ההגעה לארץ. למיטב הבנתי הילברט יתורגם היטב לאור, בדבר פסקל עלי להמשיך ולחשוב.

 

***

 

משרד ראש הממשלה

כ'ה בחשוון תשי'ז

30.10.56

לאור מזרחי – שלום וברכה

מדינת ישראל אכן נמצאת במלחמה, אבל נדמה לי שאין להגזים. לא שכחתי מקיום הפרויקט "אור לגויים". לא קיבלתם כתב פקודה עדכני משום החלטה מחושבת. אני מודע לעבודה הרבה שהושקעה בנשק בכדי שבניגוד לייעודו המקורי יוכל למקד פגיעותיו בכוחות הלוחמים בלבד. כמו כן, אין אני מערער על ההישג שתיארת למדינת ישראל לאחר השמדת כלל חיילות האויב בתוך פחות מיממה. עם זאת, מדינת ישראל יצאה למלחמה זו לשם מטרה אחת – והיא אינה צבאית.

תעלת סואץ וסיני אינן נחוצות למדינת ישראל – אנו זקוקים לקשר עם צרפת ובריטניה. בעלות בריתנו זקוקות להישג צבאי ומדיני – אנו זקוקים שיראו בנו חלק בלתי נפרד מהברית איתן. גי מולה הביע בפני שאיפתו להפגין עליונות בשדה הקרב, אנתוני אידן ביקש להראות כי הוא פועל לשיקום הכלכלה – אני מעוניין ששניהם יאמינו כי ישראל תלויה בתמיכתם.

אמרת לי פעם כי אדם העולה במעלה ההר לא די לו שיראה מרחוק הפסגה הגבוהה, עליו לראות גם השבילים העולים ולבדוק אם אין בדרכים בורות או סכנות. השביל שהצעת אולי מתון ובטוח, אך הוא מבודד ונטוש. השביל החלופי אולי זר לנו, אבל הוא משמש במקביל גם אחרים.

אל דאגה, יבוא היום בו תיקרא אל הדגל, אך כעת מדינתנו אינה בסכנה. הגיעה לידיעתי העובדה כי שרה ואתה נישאתם בחודש שעבר. אינני מופתע שלא סיפרת לי על כך כשנפגשנו, אך אני מפציר בך לקצר את שעות העבודה במשרד ולשוב אליה הביתה.

מסור דרישת שלום גם לאהוד.

 

שלך,

ד. בן-גוריון

 

נ.ב –

התכתבותנו האחרונה לימדה אותי כי צדקת בטענתך אודות מורכבות הפעלת הפרויקט והרקע הצבאי הנחוץ לקבלת ההחלטות הנלוות. לא כל ראש ממשלה יוכל לעשות זאת בלכתי. לכן, לאחר המלחמה אעביר התוכנית לאחריות משרד הביטחון באופן רשמי.

 

***

 

ערב שבועות, ה' בסיון תשכ"ז

13 ביוני 1967

רב-סרן אור מזרחי

מפקד פרויקט "אור לגויים"

בסיס רמת-דוד

 

רס"ן מזרחי,

אילו הייתי אני תחתיך הייתי נזהר בדברי. אינני אדם שמקבל אולטימטומים. בוודאי לא מקרב חיילי צה"ל או מפקדיו. מיותר לציין כי שרשרת הפיקוד עובדת הפוך. כאשר אומר לך להנהן ולשתוק, אתה תהנהן ותשתוק. יתרה מכך, אם ההנהון שלך לא ימצא חן בעיני אתה תמצא עצמך מודח מתפקידך.

גם התערבותו של בן-גוריון לא תסייעך בעניין זה. כפי שהסברתי גם לו, צה"ל הוכיח את עליונותו על האויב בכל החזיתות. בשישה ימים השגנו את שלא היה ביכולתנו לחלום מעולם. כל זאת ללא כלי נשקך הסודי. ממכתביך ניכר כי מעולם לא לחמת בקרב, ולכן הרשה לי להאיר את עיניך. מלחמות מנצחים על ידי אימון, התמדה ותכנון מבצעי, לא על ידי הבטחות ומילים יפות. ובוודאי שלא ניתן להשיג ניצחון מוחץ כשלנו ללא חיילים הלוחמים בחזית.

כמשתמע, בשבוע האחרון זמני היה יקר מכדי להתפנות למכתביך. וטוב שכן. יתרה מכך, להבא לא אסכים לקבל אף פניה ישירה ממך או מחייליך. המטכ"ל הוא הגוף היחיד בעל הסמכות להציג תוכניות מבצעיות למול הדרג המדיני. אם הדבר לא היה ברור עד כה, כקצין בצה"ל גם אתה כפוף למטכ"ל. לא אסבול עוד אף עקיפת סמכות.

 

על החתום,

שר הביטחון, רב-אלוף במיל'

משה דיין

 

***

 

**סודי ביותר – שו"ס למכותב בלבד**

11 בספטמבר 1968

י"ח באלול תשכ"ח

לידי אלוף עזר ויצמן, ראש אג"מ

עותק: סא"ל אור מזרחי, מפקד יחידת "אור לגויים"

 

הנדון: שילוב פרויקט "אור לגויים" במאמץ מול החזית המצרית

עזר,

ראה מכתבו המצורף של מפקד פרויקט "אור לגויים" אשר הפנה את תשומת ליבי ליכולותיו המבצעיות. אבקשך לבחון את שילוב הפרויקט בתוכניות המבצעיות בהן עסקנו בימים האחרונים. ארצה לראות את המלצותיך בנדון בעת הצגת הרעיון המבצעי הכולל בעוד שבועיים. בעשותך כן, אבקש להתייחס לשתי דפ"אות:

דפ"א א' (צבאית) – השמדת כלל הכוחות הלוחמים של האויב.

דפ"א ב' (מדינית) – השמדת הדרג המדיני ללא פגיעה בלגיונות הלוחמים.

כמו כן, ברצוני שחיילי הפרויקט יעברו למצב כוננות עליונה. למרות שלאור מגבלות הפרויקט אמליץ לראש הממשלה שלא לעשות בו שימוש. להבנתי, מוטב לשמור נשק זה אל מול אויב שאין אף דרך אחרת להכניעו. האויב המצרי דווקא יהיה קל להכנעה לאחר שיספוג פגיעה חזקה מספיק.

בהקשר זה אבקשך להוסיף את סכר נגע חמדי לרשימת המטרות המתוכננות לתקיפה. קיבלתי את טענתו של אהרון יריב כי פגיעה בסכר תגבה מחיר גבוה מן המצרים ומצדיקה את הנזק הסביבתי. אם הדבר לא היה ברור, מבצע "הלם" נותר בעדיפות ראשונה. ברצוני לוודא כי אנו מוכנים בהקדם לגביית מחיר כנגד כל ניסיון נוסף של הפגזת התעלה.

 

בברכה,

רב-אלוף חיים בר-לב

ראש המטה הכללי

 

***

 

**סודי ביותר – שו"ס למכותב בלבד**

13 בספטמבר 1968

כ' באלול תשכ"ח

לידי אלוף עזר ויצמן, ראש אג"מ

 

הנדון: העברת אחריות פיקודית על פרויקט "אור לגויים"

עזר,

בישיבה אמש היה שר הביטחון נחרץ אף ממני בעמדה שלא לעשות שימוש בפרויקט "אור לגויים". ההחלטה שהתקבלה היא כי אין לעשות בנשק כל שימוש שלא במלחמה כוללת. בוודאי שלא לאור הצפי לשבירה מהירה של המצרים.

עדיין מוטב לדעתי להרגיל את חיילי הפרויקט לכוננות מבצעית גם בשגרה. עם זאת, לאור יכולות הנשק אבקש כי נהלי הפעלתו יהיו מחמירים אף מאלו של הנשק החדש מן המפעל בדימונה. חשבתי כי בניגוד לנשק זה, מוטב יהיה אם פרויקט אור לגויים יוצב תחת פיקודך הישיר כראש אג"מ ולא כיחידה חדשה ועצמאית. אשמח לשמוע את התייחסותך לעניין.

 

נ.ב – לאור היעדרה של תוכנית התקפית נוספת אשר תשמש גיבוי למבצע "הלם", ברצוני לשקול מחדש את יעילותו של רעיון הביצורים. אודה לך אם תעביר אלי בשנית את הערכות חקר הביצועים שנעשו בנושא.

 

בברכה,

רב-אלוף חיים בר-לב

ראש המטה הכללי

 

***

 

סודי ביותר

 

ועדת חקירה – מלחמת יום הכיפורים

דין וחשבון שלישי ואחרון

כרך חמישי

 

ירושלים תשל"ה – 1975

 

(4) פרויקט "אור לגויים"

מכל הליקויים שחקרנו אודות אופן ניהולה של המלחמה, לא היה ולו מחדל אחד בעל השפעה ניכרת מזו של המחדל הקשור בפרויקט "אור לגויים". נשק זה הוגדר כמבצעי כבר בשנת 1949, ועל פי כל ההערכות היה מסוגל לבלום את כלל הכוחות הפולשים כבר ביום הלחימה הראשון. עם זאת, דבר קיומו של הפרויקט לא הגיע לידיעתה של ראש הממשלה עד ליום 17 באוקטובר, אז האיום הגרעיני מצד ברית ורשה הוביל להחלטה שלא לעשות בו כל שימוש מבצעי.

בניגוד לחלקים אחרים בדו"ח הנוגעים ליחידות צה"ל, בפרק זה מצאנו לנכון להביע את עמדתנו האישית ואף לנקוט עמדה חד משמעית כנגד האחראים לאי הפעלתו של הנשק, ובראשם הרמטכ"ל דוד אלעזר ושר הביטחון משה דיין. על פי העדות שנמסרה מפי סגן הרמטכ"ל, האלוף ישראל טל, דבר קיומו של הנשק הובא לידיעתו כבר ביום 9 באוקטובר, אך לא עלה בידו להציגו לרמטכ"ל עד ליום 13 באוקטובר. כאן, אנו דוחים את עדותו של הרמטכ"ל כי היה עסוק מדי בניהול הלחימה מכדי ללמוד על כלי הנשק החדש, ומאמצים את גרסתו של סגן הרמטכ"ל, לפיה נמנע הרמטכ"ל מללמוד אודות הנשק מתוך החשש כי שימוש בו יעצים את תחושת המחדל שבמוכנות הצבא.

כמו כן, לדעתנו הרמטכ"ל כשל בתפקידו כאשר קבע בימים שלאחר חשיפתו לנשק כי אין צורך להביאו לידיעת שר הביטחון. הסבריו כי האיום הקיומי כבר הוסר בשלב זה של הלחימה וכי חבל היה לבזבז את הנשק האיכותי ביותר של מדינת ישראל חורגים מחובתו הלאומית ותפקידו אל מול הממשלה.

כאן יש לציין לשבח את התנהלותו של סגן הרמטכ"ל, אשר חרף עמדת הרמטכ"ל פנה ביום 14 באוקטובר ישירות אל שר הביטחון והמליץ על שימוש בנשק. עם זאת, אנו מוצאים את עדותו של שר הביטחון כלא מספקת בדבר המניעים שהביאו אותו לעדכן את ראש הממשלה בנושא רק ביום ה 17 באוקטובר. לפי מיטב הבנתנו עדכון זה היה נדרש בשלב מוקדם בהרבה, ודבר לא מנע אותו להוציא את החלטתו האישית של שר הביטחון.

בנוסף, אנו חולקים על החלטתה של ראש הממשלה שלא לעשות שימוש מידי בנשק לאחר שלמדה על יכולותיו, וממליצים לצה"ל לתחקר את המלחמה על כל שלביה כתרחיש ייחוס להפעלתו של הנשק בעתיד. בתוך כך, אנו ממליצים על בדיקה "מוסדית" מקיפה, אשר תמצא מדוע התקבלה ההוראה במשרד הביטחון שלא להעביר לעיון השר כל מנשר הנוגע לנשק או ליכולותיו.

יתר על כן, אנו מוצאים את ההחלטה הקודמת, כי סודיותו של הנשק מחייבת את כפיפותו ישירות לראש אג"מ כמוטעית. העובדה כי תפקיד זה מבוצע לעיתים קרובות על ידי סגן הרמטכ"ל, פגעה בהובלה המקצועית והקשב הפיקודי להם נדרש הפרויקט. כפיפותו החריגה של הפרויקט היוותה להבנתנו את הסיבה העיקרית לכך שמפקדיו הבכירים של צה"ל למדו על קיומו של הנשק רק לאחר תחילת הלחימה. לאור האמור לעיל, אנו ממליצים להפוך את פרויקט "אור לגויים" ליחידה מיוחדת, ולהכפיפו כנדרש לאחת היחידות המבצעיות או לחטיבת המבצעים הצה"לית. כמו כן, יהיה נכון להבנתנו לבחון מעתה הפרדה בין תפקידו של סגן הרמטכ"ל לתפקיד ראש אג"מ.

לסיום, ברצוננו לציין לשבח את תפקודו של מפקד התוכנית, אשר מנע מחייליו שימוש לא מאושר בנשק. דבר אשר היה מוביל לפגיעה חמורה גם בכוחות צה"ל, אשר לא קיבלו את ההנחיות המתאימות כיצד להיערך במקביל.

 

***

20 ביולי 1981

רשימת תפוצה: מפקד יחידת "אור לגויים"

הנדון: הנחיות להפעלת הכוח בזירה הלבנונית

לידיעתך, בניגוד להמלצתך יעצתי לרמטכ"ל שלא להפעיל את יחידתך במסגרת תוכנית המבצע המתגבשת בימים אלו. להבנתי צה"ל הוכיח יכולת לחימה גבוהה אל מול ארגוני הטרור בלבנון במהלך מבצע ליטני. על כן, אין לצה"ל כל סיבה לחשוש מכניסה קרקעית נוספת ללבנון, ונשקך המסוגל לטפל באיום הקטיושות ממרחק אינו נדרש.

ההבנה כי צה"ל אינו צריך לחשוש מלחימה ממושכת בלבנון מגדילה את היכולת להשגת יעדים מבצעיים באמצעים אחרים. לאור האמור לעיל, בחר הרמטכ"ל להעניק את הובלת התוכנית המבצעית לאלוף פיקוד הצפון אביגדור בן-גל. לדבריו הוא סמוך ובטוח כי בהובלתו של אביגדור בן-גל יצליח צה"ל לסלק את אש"ף מדרום לבנון ולהביא שקט לתושבי הגליל. כל שנדרש לנו כעת היא שעת כושר שתעניק לגיטימציה לפעילות קרקעית נרחבת בלבנון.

כמו כן, דע לך כי בראיית הרמטכ"ל, במסגרת הדיונים האחרונים נעשתה חשיפה גדולה ולא מבוקרת של יכולות יחידתך. לאור האמור לעיל, הורה הרמטכ"ל למחב"ש לתחקר את האירוע ולהגדיר נהלים ברורים למקרים בהם תבוצע חשיפה ליכולת נשק "אור לגויים".

 

תת-אלוף גיורא פורמן

ראש חטיבת המבצעים, אג"מ

 

***

 

11 ביוני 1982

אל: מפקד יחידת "אור לגויים"

הנדון: אישורי חשיפה ליכולת "אור לגויים"

לצערי הרב כל מאמצי כשלו וראש אמ"ן דחה בשנית את הבקשה לערוך דיון מבצעי אודות יכולת יחידתך לתרום למאמץ המלחמתי. לדבריו מותו של סגן הרמטכ"ל בקרבות אמש הינו מצער, אך אינו מצריך לשנות את המדיניות עליה הוחלט.

בינתיים תוחקרה ההחלטה מה-6 ביוני שלא לאשר חשיפה לנשק כהחלטה מוצלחת. ההערכה המובילה כרגע בחיל היא כי שימוש בנשק "אור לגויים" היה פוגע בלגיטימציה לה זכה צה"ל עם פעולת השריון של אש"ף ומסכל את האפשרות לפעילות קרקעית רחבה. כמו כן, נמסר לי כי מתחקירים ראשוניים עולה שמרבית ההרוגים בימים האחרונים הם מירי דו"צ של כוחותינו, ועל כן ניתן להפיק לקחים ולמנוע אותם בהמשך הקרבות.

בשורה התחתונה ראש אמ"ן עומד על  קביעתו כי אם לא נעשה שימוש בנשק "אור לגויים" במלחמת יום כיפור, אז בוודאי שאין צורך לבזבז אותו כעת כאשר ישראל היא זו שמובילה את טון המערכה.

 

בהמשך לשיחתנו בארוחת הצהריים, הרשה לי לציין כי כמוך גם אני מאמין שיש לעשות שימוש בנשק "אור לגויים" במטרה למגר את איום הטרור פעם אחת ולתמיד. עם זאת, בדרגים הבכירים קיימת הסכמה די רחבה כי האיום של אש"ף ניתן להסרה באמצעים פשוטים יותר, וכי ההנהגה החלופית בלבנון תתמוך בישראל. אני לא יודע על סמך איזה מידע בדיוק בוססה הערכה זו, אך השמועות במטה מדברות על כך ששר הביטחון בכל זאת מעוניין להגביר את עוצמת התקיפות. לעת עתה הרמטכ"ל וראש הממשלה הם שמתנגדים לעמדתו. להערכתי האישית, אפילו שני אלה לא יצליחו לעצור את שרון לאורך זמן, בייחוד אם מניין ההרוגים ילך ויגדל.

לדעתי, בתוך חודשיים-שלושה נקבל הנחייה להכניס למערכה יכולות נוספות, כך שבתקווה נוכל לפתוח מחדש את הדיון אודות החשיפה ליכולות יחידתך. אולי בעצם ארבעה חודשים, אם שרון יסתפק בינתיים בהצעת ראש הממשלה להפעיל את הפלנגות הנוצריות בעצימות גבוהה יותר. למרות שכאן אני באמת לא מבין איך צה"ל מוכן לשקול לעבוד עם גורמים פראיים וחסרי משמעת צבאית כמוהם.

 

שלך בהערכה,

אל"מ אהרון שגיא

ראש מחב"ש

 

***

 

24 באוגוסט 1990

רשימת תפוצה: הרמטכ"ל, סגן הרמטכ"ל, ראש אג"מ, ראש אמ"ן, מפקד חיל האוויר, מפקד פיקוד העורף, ראש חטיבת המבצעים, מפקד יחידת אור לגויים

הנדון: סיכום דיון היערכות להפעלת נשק "אור לגויים" בעקבות החלטת מועצת הביטחון מספר 660

הצגת ראש אמ"ן – תמונת מצב כללית

  1. צבא עיראק סיים את כיבוש כוויית. סאדם חוסיין מינה את בן דודו, עלי חסן אל-מג'יד, כמושל כווית והכריז עליה כעל המחוז ה-19 של עיראק.
  2. בעקבות הפלישה פרסמה מועצת הביטחון את החלטה 660 המגנה את הכיבוש ואת החלטה 661 המטילה סנקציות כלכליות על עיראק.
  3. ברקע רצון אמריקאי לפעול צבאית כנגד עיראק על מנת לחזק את שליטתם במפרץ הפרסי ולהחליש את השפעתה של רוסיה על אזור אסדות הנפט.
  4. סבירות גבוהה לזליגה של לחימה אל שטחי ישראל, זאת לאור מוטיבציה עיראקית לנקום בישראל על תקיפת הכור הגרעיני במבצע "אופרה".

הצגת מפקד פיקוד העורף – סבירות הפגיעה ברכוש ובנפש

  1. לטילי הסקאד רמת דיוק נמוכה – רק אחד מכל עשרה טילים צפוי לפגוע בשטח מיושב.
  2. פגיעה בשטח מיושב תגרום לנזק רב ברכוש. במידה והאזרחים לא ישהו במקלטים צפויה פגיעה גדולה גם בנפש.
  3. המלחמה צפויה להימשך זמן רב ולא ניתן להחזיק את העורף במקלטים לאורך כל תקופת הלחימה.
  4. הערת מפקד חיל האוויר – ארה"ב הסכימה להציב בישראל את מערכת הפטריוט המסוגלת ליירט את טילי הסקאד. כמו כן תספק המערכת לישראל התרעה אל מול שיגורים, ותאפשר להפעיל אזעקות רק בשעת הצורך.
  5. הערת ראש אמ"ן – לעיראק אין נשק כימי בו היא מסוגלת לעשות שימוש נגד ישראל.
  6. סיכום הרמטכ"ל – בסיוע אמריקאי, לישראל יכולת גבוהה להתגונן אל מול האיום העיראקי.

אפשרות התגובה הישראלית  ­– הצגת נשק "אור לגויים" ויכולותיו על ידי מפקד היחידה.

  1. בפתיחת הנושא הציג הרמטכ"ל את דברי ראש הממשלה כי ישראל לא תספוג פגיעה של טילים באזורים מיושבים ובוודאי לא הרג אזרחים.
  2. הנשק מסוגל להשמיד את כלל כוחות הצבא העיראקי בתוך כיממה אחת.
  3. הנשק לא יגרום כמעט כל פגיעה באוכלוסיה אזרחית שאינה מעורבת בלחימה.
  4. הנשק יגרום לנזק מסוים גם בקרב הכוחות הירדנים, בדגש לכוחות הערוכים בקרבת הגבול עם ישראל או עיראק.
  5. הנשק יגרום לפגיעה גם בכוחות האמריקאיים הצפויים לפעול בשטחי עיראק.
  6. נדרשת החלטה בין שתי חלופות להפעלת הנשק:

א.       חלופה ראשונה – פגיעה בכלל כוחות הצבא העיראקי במחיר פגיעה בכוחות צבא סעודים, איראנים, תורכים וסורים הערוכים לאורך הגבולות עם עיראק.

ב.        חלופה שנייה – ללא פגיעה בכוחות צבא של מדינות נוספות, תוך הורדת אחוזי הפגיעה גם בקרב הכוחות העיראקים הפרוסים לאורך הגבול.

  1. התייחסות סגן הרמטכ"ל – אין טעם בהפעלת הנשק ללא פגיעה בכוחות הצבא העיראקים הערוכים באזור כווית, גם במחיר פגיעה בכוחות צבא סעודים הערוכים לאורך הגבול.
  2. הערת הרמטכ"ל – התיאום האמריקאי-ישראלי מאפשר היכרות עם אזורי פעילות אמריקאיים בזמן אמת על מנת למנוע את הפעלת הנשק בסביבתם. כמו כן, ניתן להעביר הודעה לאמריקאים אודות השימוש הצפוי בנשק כ-24 שעות טרם הפעלתו. בתגובה ציין מפקד יחידת "אור לגויים" כי באזורים בהם לא יופעל הנשק לא יפגעו גם כוחות עיראקים.
  3. התייחסות מפקד פיקוד העורף – מודאג מאוד מן הזליגה הצפויה של הנשק לשטחי ישראל הסמוכים לבסיס רמת דוד. לדבריו ניתן להעביר הנחיות התגוננות מתאימות לכוחות המשטרה והצבא, אך לא ניתן לצמצם את הפגיעה באוכלוסיה אזרחית המחזיקה נשק פרטי בבית.

א.       מפקד יחידת המבצעים ציין הנחיות פיקוד העורף ללחימה יכולות לכלול גם הנחיות מתאימות לאוכלוסיה האזרחית. בתגובה השיב מפקד פיקוד העורף כי להערכתו הציבור לא ישמע להנחיות מסוג זה, זאת מאחר ואין הוא מבין את הסיבות להן.

ב.        סגן הרמטכ"ל המליץ לדווח על זליגה של חומר גרעיני באזור רמת דוד טרם השימוש בנשק, זאת על מנת להביא לפינוי אזרחים מן האזור. הרמטכ"ל השיב כי אפשרות זו מספקת פתרון סביר, אך בזמן לחימה עשויה לעורר פאניקה גדולה מדי.

ג.         ראש אמ"ן המליץ כי פיקוד העורף ישחרר לציבור הנחיות התגוננות מחמירות מן הדרוש בפועל, זאת על מנת להגדיל את הסבירות כי אנשים ימלאו אחריהן. במסגרת זו המליץ ראש אמ"ן לפרסם ברבים דיווחים שקריים אודות הימצאות נשק כימי ברשות עיראק, במטרה להביא את אזרחי ישראל להכין מרחבים מוגנים שיהיו סטריליים דיים גם להתגוננות מפני זליגת הנשק של "אור לגויים". בתגובה העלה הרמטכ"ל כתהייה האם האמריקאים לא צפויים לסתור דיווחים אלו, ונענה כי האמריקאים מחפשים בעצמם אחר דרכים למשוך מדינות נוספות לקואליציה הצבאית נגד עיראק.

משימות להמשך:

א.       מפקד יחידת "אור לגויים" וראש אמ"ן – הערכה מספרית לגודל הנזק שיגרם לצבאות ירדן וסעודיה בעקבות הפעלת הנשק.

ב.        מפקד פיקוד העורף – המלצה להנחיות אשר ישוחררו לציבור על מנת להתגונן מן "האיום הכימי של עיראק".

ג.         מפקד חיל האוויר ומפקד פיקוד העורף – סיום ההכנות הנחוצות לקליטת מערכות ההגנה האמריקאיות ואבטחת העורף מפני איום הטילים האמיתי.

ד.        רמטכ"ל – עדכון ראש הממשלה ובחינת האפשרות כי האמריקאיים ישתפו פעולה עם דיווחים שקריים אודות הימצאות של נשק כימי בידי עיראק.

 

***

 

27 בינואר 1991

רב אלוף דן שומרון,

בעקבות האירועים בישיבת הקבינט אמש, אבקשך להעמיד לדין משמעתי את סא"ל אור מזרחי, מפקד יחידת "אור לגויים". אנא עשה זאת בהקדם, על מנת שאוכל לשכנע את דוד לוי שלא להגיש כנגדו תלונה במשטרה בגין תקיפה פיזית. בעשותך כן, הקפד להדגיש לסא"ל מזרחי כי התנהגותו אינה מקובלת, אך אין בכך כדי להצדיק את התגרותו של שר החוץ. כמו כן ציין כי אין איש הרואה בו כאשם במותם של אזרחים ישראלים. מקרי החנק של אזרחים כתוצאה משימוש לא נכון במסכות אב"כ הינה מצערת, אך אינה באשמתו. אילו הייתי במקומך ייתכן ואף הייתי מצדיק בפניו פעם נוספת את ההחלטה שבפרסום ההנחיות המחמירות לעורף, גם אם בסופו של דבר לא יעשה שימוש מבצעי בנשק "אור לגויים". בהקשר זה אולי מוטב גם לחזור בפני סא"ל מזרחי על הסיבות בגינן לא נעשה שימוש בנשק, ולהדגיש את הבקשה האמריקאית שלא נגיב לירי הטילים יותר מאשר את החשש להרג הכוחות הסעודים והירדנים.

 

בכבוד רב,

יצחק שמיר

ראש ממשלת ישראל

נ.ב – ראיתי אמש שכמו סא"ל מזרחי גם אתה מתוסכל כי ישראל אינה מגיבה למותו של איתן גרונדלנד מפגיעת טיל הסקאד. עם זאת, כולי תקווה כי אינך מתייחס ברצינות לאזהרותיו כי חוסר תגובה כעת יגרור בעתיד ירי טילים ממדינות נוספות אל שטחי ישראל. שלטון סאדם חוסיין עמוד להתמוטט וחרף אחוזי היירוט הנמוכים של מערכת הפטריוט כמעט שלא ספגנו נזקים משמעותיים. די באלו כדי שלא נרצה לסכן את אחדות הקואליציה האמריקאית, בוודאי שלא בעקבות נבואות זעם לא מאומתות של אדם יחיד.

 

***

 

28 במרץ 2000

אל: מפקדת יחידת "אור לגויים"

הנדון: החלטת ראש הממשלה בדבר שימוש בנשק "אור לגויים"

לאור החלטתו של ראש הממשלה אהוד ברק, נאסר על צה"ל לעשות שימוש בנשק "אור לגויים" על מנת להפעיל לחץ על סוריה בניסיון להגיע להסכמה מדינית טרם נסיגת צה"ל מדרום לבנון. כמו כן, הורה ראש הממשלה שלא להיערך לאף שימוש בנשק לאחר יציאת הכוחות אל הקו הבינלאומי. בעניין זה ביקש ראש הממשלה להעביר את דבריו הבאים לכל המעורבים במחשב על השימוש בנשק:

"עיינתי במכתבו של ראש הממשלה לשעבר, מר מנחם בגין, אשר הבאתם לפני, בו כתב ערב פרישתו כי הוא מצטער על שלא עשה שימוש בנשק "אור לגויים" ומנע את מותם של חיילים רבים ואת הטבח הנורא בסברה ושתילה. עם זאת, חשוב לציין כי החלטתו של מר בגין התקבלו בערבו של קרב, בעוד אנו פועלים בימים שטרם השלום. יציאת כוחות צה"ל מדרום לבנון נועדה להפחית את החיכוך והאלימות במזרח התיכון, ואין כל צורך כי יישפך כעת דמם של עוד אלפי חיילים. יש לי אמון בצה"ל ומפקדיו כי ידעו לסיים את השהות הארוכה יתר על המידה בלבנון באופן זהיר ואחראי גם מבלי לעשות שימוש בכוח כה רב".

 

על החתום,

אל"ם גיא לוי

ראש מחב"ם

 

***

 

18 באוגוסט 2006

אל: מפקדת יחידת "אור לגויים"

הנדון: תשובה לתחקיר ראשוני של יחידת "אור לגויים" בעקבות מבצע "שינוי כיוון"

אני מודה לכם על המהירות בה ערכתם את התחקיר הראשוני של יחידתכם והעברתם אלינו את המסקנות. באופן אישי אני מחזק את עמדת צמרת הצבא שאם במלחמת יום הכיפורים נמנעה ישראל מלעשות שימוש בנשק "אור לגויים", אין כל צורך כי יעשה בו שימוש דווקא במלחמה מול חזבאללה בלבנון. עם זאת, אני מקבל את טענתכם כי העובדה שדבר קיומו של הנשק לא הגיעה אל דרג מקבלי ההחלטות הינה בעייתית ומוטעה.

הבעיה שהצפתם בתחקירכם מסתמנת כבעיה מערכתית. ניכר כי מידע חשוב אודות יכולות צה"ל ויכולות האויב לא הגיעה לדרגים הרלוונטיים הן בשדה והן במטה. כאחראי למערך ביטחון המידע הצה"לי אני לוקח באופן אישי את האחריות למחדלים, ובתוך כך את חוסר זמינותי לפניותיכם במהלך הלחימה. במסגרת הפקת הלקחים הנוכחית,  יש בכוונתנו לבחון את הנחיות ביטחון המידע הקיימות בצה"ל ולהקל בנהלי שחרור מידע בזמן לחימה. עם זאת, על מנת להעניק פתרון לבעייתכם בטרם יסתיימו כלל התחקירים, יש בכוונתי להוסיף ליחידתכם באופן מיידי תקן לקב"ט,  אשר פיקודית יהיה כפוך ליחידתם ורק יונחה מקצועית על ידי מחב"ם.

כולי תקווה כי בכך תקבלו את כל הסיוע הדרוש לכם לטיפול בסוגיות ביטחון המידע של יחידתכם ביתר יעילות ומהירות,

 

אל"ם אריאל ווקנין,

ראש מחב"ם

 

***

 

16 בדצמבר 2008

אל: רס"ן יאיר שליו, קב"ט "אור לגויים"

הנדון: הפעלת נשק "אור לגויים" במבצע "עופרת יצוקה"

הריני להודיעך כי בדיון הרמטכ"ל מיום 15 בדצמבר 2008, התקבלה ההחלטה שלא להפעיל את נשק "אור לגויים" במסגרת מבצע "עופרת יצוקה" הצפוי להתחיל בימים הקרובים. לאור האמור לעיל, נדחתה בקשת יחידתך להרחיב את רשימת החשופים ליכולותיו המבצעיות של הנשק.

הסיבה להחלטה – הרמטכ"ל קיבל את עמדת היחידה כי המאמצים שנעשו בשנה האחרונה מפחיתים משמעותית את הסיכוי כי החייל החטוף, רב"ט גלעד שליט, ייפגע מן השימוש בנשק. עם זאת, לאור העובדה כי מדינת ישראל אינה יודעת היכן מוחזק החייל החטוף, קיימת סבירות גבוהה כי הרג חוטפיו יוביל במהרה גם למותו.

 

בברכה,

סא"ל יוסי דווידי

ראש לשכת הרמטכ"ל

 

***

 

נשלח בתאריך: 16/11/2012

נמען: מפקד יחידת "אור לגויים"

שולח: קב"ט "אור לגויים"

הנדון: צר לי אך הם דחו את הבקשה

בקשתך להרחיב את מעגל החשיפה לקיומו של נשק "אור לגויים" בעקבות מבצע "עמוד ענן" ויכולותיו המבצעיות לסייע ללחימה נדחתה על ידי מחב"ם. לפי מה שהבנתי, ההחלטה מבוססת על כך שיכולות הנשק אינן עולות בקנה אחד עם המטרות שהוגדרו למבצע כ"הפעלת כוח מדודה".

אני מבטיח לנסות לפנות באופן אישי אל מפקד מחב"ם בהמשך השבוע, אך מהיכרותי איתו הוא לא ישנה את ההחלטה המקורית ללא הרחבה של היקף המבצע ומטרותיו.

 

***

 

10 ביולי 2014

אל: מפקד יחידת "אור לגויים"

הנדון: אי אישור לשימוש בנשק "אור לגויים"

אני עדיין כפוף מקצועית למפקד מחב"ם ומחויב להנחיותיו. על כן, חרף סמכותך הפיקודית עלי אינך יכול לחייב אותי לבצע עבירת ביטחון מידע. יתרה על כך, אם אגלה כי עברת על הנחיותיי והעברת מידע על קיום הנשק למפקד פיקוד הדרום, אוודא באופן אישי כי תפתח כנגדך חקירת מצ"ח וכי תועמד לדין בגין הדלפת מידע מסווג.

אני חוזר ומדגיש, לאור הגדרת ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל כי מבצע "צוק איתן" אינו נועד למוטט את שלטון חמאס ברצועה, אין כל סבירות שנשקך יוכל לסייע למטרות המבצע הנוכחי. לאור האמור לעיל, חל איסור גורף על הגדלת מעגל החשיפה של הנשק.

 

על החתום,

רס"ן יאיר ניצן

קב"ט "אור לגויים"

 

***

 

14/06/2015

אל: חטיבת המבצעים

עותק: ראש אמ"ן

 

לאור הקיצוצים הצפויים בתקציב הביטחון והחלטת הרמטכ"ל לבצע בדק בית בתקציבי כלל יחידות צה"ל, ברצוני להפנות את תשומת ליבכם ליחידת "אור לגויים" הנמצאת תחת אחריותכם. לפי המופיע ברשימותינו היחידה זוכה לתקציבים גבוהים ומחזיקה בכוננות מבצעית שוטפת זאת על אף שלא השתתפה באף פעילות מבצעית לכל הפחות מאז שנת 2000.

באם לא תעבירו התייחסות לנושא המצדיקה את הוצאות היחידה נמליץ לרמטכ"ל לסגורה בהקדם.

 

על החתום,

סגן מושיק כהן

בשם אלוף נמרוד שפר

אגף התכנון