קטגוריות
הודעות פרס עינת 2023

הוכרזו הזוכים בפרס עינת 2023!

בטקס הענקת פרס עינת, שהתקיים במסגרת אירוע הסיום של פסטיבל אייקון 2023 "עתיקות" בתאריך 05.10.2023 הוכרזו הזוכים בפרס עינת 2023.

דבר השופטים:

בתחרות פרס עינת השתתפו השנה 108 סיפורים במסלול הרגיל. ו15 במסלול הצעיר, עלייה משמעותית במספר הסיפורים המשתתפים בתחרות, דבר שמשמח מאוד לראות. 

נושא התחרות השנה, כנושאו של פסטיבל אייקון, היה "עתיקות", אך בניגוד לשמו הניב רעיונות חדשים ורעננים רבים.

צוות השיפוט רוצה לציין כי השנה נראה בתחרות מספר גדול מהרגיל של סיפורים שהיו למעשה פרק ראשון מספר. משמח מאוד לראות השקעה בכתיבת סיפורת ארוכה לשוק הישראלי הצמא, ונשמח מאוד לקרוא את הספרים האלה בעתיד, אבל במקרים רבים מדי הצטערנו שלא יכולנו לשפוט את הסיפור במלואו. נותרנו עם טעם של עוד.

המסלול הרגיל

הסיפור הזוכה במקום הראשון נוגע בצורה עדינה ורגישה בזיכרון, בזהות, בטראומה ובבחירה, דרך סיפורה של אישה שבחרה לטבול בנהר לת'ה ולהיטהר מהזיכרונות שאינה מעוניינת בהם. והסיפור הוא: התחדשות מאת דניאל פידלמן.

הסיפור שזכה במקום השני הוא סיפור נוגע ללב ומעורר מחשבה על בגרות וידע ועל שלבי החיים, ובו ילדה-אישה-קשישה חוקרת את עברה, ההווה שלה ועתידה בקפיצות זמן אל נקודות שונות בקו חייה. והסיפור הוא: הילדה בשדה החיטה מאת ניצן נוה.

במקום השלישי זכה סיפור מסקרן, כתוב היטב, הבונה תמונה עשירה שאינה מזניחה פרטים קטנים על עולם של טכנולוגיה ביולוגית שבו בתים גדלים בחצר ומניבים מזון לשוכניהם וילדים משתוקקים לגור מכונית ליום הולדתם. והסיפור הוא: אביב מאת מאור גבאי.

בפרס חביב הקהל זכה הסיפור  הילדה בשדה החיטה מאת ניצן נוה.

המסלול הצעיר

הסיפור הזוכה במקום הראשון במסלול הצעיר מציג בפירוט מלא דמיון ועשיר בדמויות מגוונות ומעניינות את עתידנו, וליתר דיוק עתידן של יצירות כפינו, הבינות המלאכותיות המתרגמות לשפות השונות עבור גוגל תרגום, לאחר האפוקליפסה שתפגע בנו – ובהן. והסיפור הוא: רוזטה מאת אליה מרנץ בנארי.

הסיפור הזוכה במקום השני של המסלול הצעיר מצייר בשפה עשירה וכובשת תמונה של החזיונות המתגלים לרואה החוקרת מקומות קדושים ופוגשת את בני האדם אשר היו בהם, תמונה שהקסימה אותנו והיה משמח אותנו לשקוע בה עוד ולהכיר את העלילות הנרקמות בה. והסיפור הוא: על חוף אחד ישנה כנסייה, מאת נעה קויפמן.

שני סיפורים התחלקו במשותף במקום השלישי של המסלול הצעיר.

בסיפור הראשון החולק את המקום השלישי, הרוקם עלילה של אהבה, מסירות ואומץ, מופיע הספר ההרסני, פטיש המכשפות, בעולמם הנסתר והנרדף של יצורי הקסם ומטיל צל מאיים על חייהן של שתי צעירות. והסיפור הוא: שנאה עתיקה מאת מירי איזנברג.

הסיפור השני החולק את המקום השלישי של המסלול הצעיר, בוחן באופן משעשע את הנקודות באישיותנו אשר יהיו גם גדולתנו וגם מפלתנו, דרך מלכודת הנטמנת לאוצֵר במוזיאון. והסיפור הוא: איך לבחור בעתיקות…? מאת ליאור ויינשטיין.

תודה לכל הכותבים ולוועדת השיפוט: גיא בוסקו (יו"ר), ורד טוכטרמן, וקרן לנדסמן. תודה למשפחתה של עינת פלג ז"ל על קיום הפרוייקט. תודה לאגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה על התמיכה בפרס ולכל השותפים בהפקת אירוע הענקת הפרס. ניפגש בשנה הבאה!